Saturday 26 January 2013

EUCHEUMA COTTONII SEAWEED/RUMPAI LAUT


PENGENALAN

EUCHEUMA cottonii SEAWEED 




Juga dikenali sebagai RUMPAI  LAUT  (SEAWEED)

dahulunys hanya digunakan sebagai makanan sayur atau ulam yang dimakan bersama nasi, jarang sekali digunakan untuk kegunaan lain. Dengan setelah pelbagai kajian  dan eksperimen dibuat, rupa-rupanya Eucheuma Cottonii banyak khasiatnya, , ,

Eucheuma Cottonii / Seaweed / Rumpai Laut  banyak kelebihannya untuk dijadikan pelbagai njenis produk kerana ianya KAYA dengan ZAT, VITAMIN & MINERAL (iodine, zink, besi, kalsium, tembaga, magnesium & kalsium) TIADA KALORI & LEMAK YANG HAMPIR TIADA…Rumpai Laut tergolong dalam golongan Alga dan boleh ditemui dalam beribu jenis, yang pastinya setiap satunya mempunyai keunikan, memiliki tekstur & rasa yang berbeza,,,rumpai laut ini memang amat baik untuk penjagaan kulit, meringankan kesakitan, penyahtoksikan dalam tubuh, meningkatkan & melancarkan peredaran darah, meningkatkan metabolism, menurunkan tekanan darah & kolesterol.

Di Jepun telah mengamalkan memakan rumpai laut ni lama dah malah sebahagian makanan penting di sana......
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>        

                                                           <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<


Khasiat yang dibakar atau kering adalah sama seperti khasiat yang terdapat pada rumpai laut yang segar yang kaya dengan vitamin & mineral seperti besi, magnesium & karbonat. Kalau nak tau bakteria2 yang ada pada rumpai laut ni akan mati dan dimusnahkan apabila dikeringkan, dibakar atau di masak.





Pelbagai kajian telah dijalankan dan beberapa produk telah dihasilkan daripada rumpai laut ini antaranya adalah bahan produk kecantikan, makanan tambahan, jelly, pelbagai jenis masakan, telah dijadikan Mee Sayur rumpai laut oleh sekumpulan penyelidik dari UMS & juga sekumpulan penyelidik dari UPM Berjaya menghasilkan rumpai laut ini sebagai produk alternatif kepada pengganti GARAM.


Kandungan Mineral Rumpai Laut
  
Calcium
671 mg
Iron
671 mg
Magnesium
661 mg
phosphorus
139 mg
Sodium
6.31%
Salinity
15.7%
Ph on 4% solution
7.6%
Energy
266 kcal
Protein
0.73g
Carbohydrate
59.9g
Total Lipid
0.05g
Water
91.32g
Fiber
0.5g
Ash
1.36g
 

Eucheuma Seaweed may promote the oxidation resistance enzyme's activeness, strengthens the liver disintoxicating function, elimination free radical; The suitable supplement (magnesium, zinc, selenium, sulfur, germanium) and so on, it may also carry on the opposing reaction with in vivo heavy metal, heavy metal of toxin in vivo accumulation, discharges in vitro by way of the excretory system. It is very effective for constipation people, and it adjust the body weight, when after human body nonessential waste disposal, the body weight reduces naturally



No comments:

Post a Comment